avagy elindult a TESCO által támogatott projektünk: Az ember legjobb barátai a gyerekek szolgálatában - fejlesztő foglalkozások beilleszkedési nehézségekkel küzdő óvodás korúak iskolai előkészítéséhez címmel.
A TESCO az immár hagyományos "Ön választ, mi segítünk" pályázatán elnyert összegből egy teljes tanéven keresztül két csoportban óvodás korú gyerekek iskolai előkészítő foglalkozásában segítünk terápiás kutyánk egyikével, Selyemmel. A Pedagógia Szakszolgálatnál a gyerekek közösségbe való beilleszkedésének (óvoda, iskola) elősegítése a cél a kommunikáció és szociális képességek fejlesztése által. Ebben tud segíteni egy terápiás kutya, hiszen a legtöbb esetben azonnal kapcsolatot teremtenek vele a gyerekek, akik a felnőttekkel - de akár korabeli gyerekekkel sem - akarnak vagy tudnak kommunikálni. Az október eleje óta tartó programban két csoport vesz részt, hogy a számukra hamarosan aktuálissá váló iskolakezdést lehetővé tegyük.
Célunk, hogy a gyerekek sikeresen elkezdhessék az iskolát és ott a későbbiekben is minél kevesebb kudarcélmény érje őket. Képesek legyenek közösségbe illeszkedni, kommunikálni, együttműködni, önmagáért kiállni, saját döntéseket hozni, véleményt alkotni és felvállalni, azaz hogy sikeres emberré válhasson felnőtt élete során: azaz a munkavállalásban, elhelyezkedésben ne hátránnyal induljon a kisgyerekkori hiányosságai, problémái miatt.
Emellett a terápiás foglalkozások mintegy mellékhatása, hogy a gyerekeknek az alábbi képességeik, ismereteik spontán fejlődnek:
1, Ismereteket nyújt az állatról, az állattartásról, a kutya viselkedéséről és állatgondozásról.
- A gyermek kutyával való kapcsolata során fokozatosan ismeri meg az állattal kapcsolatos jellemzőket.
- Valós kép alakul ki benne az állatról és nem a TV, képek és szülők reakciójának és elmondásának hatásai befolyásolják a gyermekben a kutyáról kialakult képet.
- Idegen állattal való helyes viselkedés elsajátítása.
- Az állattal való folyamatos kontaktus során - a gyermekek megtanulnak megfelelően bánni az állattal.
- Kialakítanak egy olyan magatartásformát, mely lehetővé teszi, hogy a kapcsolat során mind a két fél jól érezze magát.
2, A stressz enyhítése:
- A kutyák társaságában nyugodtabbá válnak a gyermekek, melynek hatására a problémamegoldó képesség javul.
- A vérnyomást normalizálja.
- A gyerekek sokkal felszabadultan oldanak meg nehéz feladatokat is kutya társaságában, hiszen a kutya jelenléte leveszi róluk a terhet, azt hogy a teljesítés a fő cél.
- Ezen kívül a feszült gyermek is könnyebben feloldódik egy kutya közelében.
3, Társra találás:
- Ragaszkodó és kitartó társat találhatnak benne, ha jól bánnak velük, hiszen kutyáink feltétel nélkül elfogadnak bennünket.
- Ha a gyermek szeretettel közeledik az állat felé, minden találkozás után egyre jobban tapasztalhatja a kutya barátságát.
4, Empátiás készségek fejlesztése:
- Az állatokkal leginkább testbeszéddel tudjuk a kapcsolatot felvenni, ezáltal az emberek (felnőttek) nonverbális kifejezésére is érzékenyebbé válnak. Ráadásul sok gyerek egyáltalán nem vagy csak alig szólal meg, így nekik nagy könnyebbség, hogy kézjelekkel is kommunikálhatnak a kutyákkal.
5, Biztonság érzete:
- Biztonságot nyújt a gyermek számára, hiszen a kutyának nincsen fontos elfoglaltsága és nem labilis a hangulata.
- A terápiás kutya kiszámítható és mindig lehet rá számítani, ha az ember megfelelő odafigyeléssel és örömmel foglalkozik vele.
- A terápiás kutya a gyermek kezdeményezéseit mindig örömmel fogadja, kivéve, ha az a kutyának fájdalmat okoz. A fájdalom okozójával szembeni reakciója a félrevonulás és nem a támadás.
6, Irányító szerep gyakorlása:
- A gyermek viselkedésére folyamatos visszajelzést kap a kutyától.
- Kiemelkedhet alárendelt szerepéből a kutyával való kapcsolata során.
- Végre egy élőlény, melynek ő is parancsolhat és utasításokat adhat. A hatalmi pozíció gyakorlása nem marad válasz nélkül. Ha a gyermek túllépi a határt, a kutya félrevonul és kerüli a társaságát. Tehát ha a gyermek újra „jóban szeretne lenni” a kutyával, meg kell találnia a megfelelő bánásmódot.