Módszer

Az állatasszisztált terápiát, mint módszert 1960-as években került kidolgozásra B. Levinson, amerikai pszichológus által. Később több típusra különítették el. Első körben a kutyát vonták be, mint terápiás állatot, azonban ma már számos állatfaj bevonható a terápiás folyamatokba.

Miért pont a kutya a legsokrétűbb terápiás állat a foglalkozásokon?
A kutyának jó az alkalmazkodó képessége, szoros ember-kutya kapcsolat alakítható ki, könnyen taníthatóak, szocializálhatók  és igényük van a foglalkozásra.

Az Állatasszisztált terápiák típusai:

1. AAA (animal assisted activity):  Állat-asszisztált aktivitás, melynek célja résztvevők életminőségének növelése, melynek során általános célokat jelölnek ki. A látogató program általában spontán módon alakul.
 A kutya selymes szőrének simogatása, feltétel nélküli szeretete és elfogadása, mind kihatnak a rendszeres találkozásoknak köszönhetően gyermekre, felnőttre és idősre egyaránt.

2.  AAT (animal assisted therapy): Állat-asszisztált terápia, mely során már kitűzött célok mentén kerülnek megtervezésre a foglalkozások és a fejlődést nyomon követik a szakemberek. Konkrét terápia a rehabilitáció és a fejlesztés érdekében.  Meghatározott a fejlesztendő terület. Itt a kutya, mint motivációs társ van jelen. A fő hangsúly a kutya munkáján van.

Feladatok: A megelőzés (prevenció), a gyógyítás (korrekció), a képességfejlesztés, a nevelés, valamint az életminőség javítása. Fogyatékosságból eredő hátrányok csökkentése, kompenzációja.
Pszichés funkciók / érzékelés, észlelés, emlékezet, figyelem, gondolkodás/ fejlesztése.
Motoros funkciók fejlesztése: nagy mozgások, finommozgások koordinációja, helytelen mozgások korrekciója, adekvát mozgások kialakítása, tartási hibák csökkentése, egyensúlyérzék, ütem- ritmusérzék fejlesztése.
Az érzelmi-, akarati élet, a viselkedés, a magatartás, a cselekvés pozitív irányú befolyásolása.  Önállóságra való nevelés.  A célcsoport életkorának megfelelő fegyelem, kitartás, céltudatosság, felelősségérzet, a kötelességtudat kialakítása.

3. AAE (animal assisted education): Az állat asszisztált oktatásban  az óvodai- és iskolai órákba bevonásra kerül a négylábú mint tanársegéd és motivátor, ezzel  pedig élményszerűen sajátíthatják el a gyerekek az ismereteket.
A kutya jelenléte a tananyagi elsajátítás mellet a közösségben végbemenő pozitív hatásokat is elősegíti (együttműködés, elfogadás, csoport kohézió).